موبایل اسلامی
نظرسنجی
نظرسنجي غير فعال مي باشد
 


  چاپ        ارسال به دوست

تدبر در آیه ی 41 سوره ی عنکبوت

مثل الذین اتخذوا من دون الله اولیاء کمثل العنکبوت اتخذت بیتا و ان اوهن البیوت العنکبوت لو کانوا یعملون.«عنکبوت،آيه41»

ترجمه: مثل کسانی که غیر از خدا برای خود سر پرست و یاور برگرفته اند در سستی و بی نفعی آن چه بدان اعتماد کرده اند مثل عنکبوت است که خانه ای بر خود برگرفته و بی شک سست ترین خانه ها خانه عنکبوت است اگر می دانستند،
چه مثال رسا و جالبی و چه تشبیه گویا و دقیقی؟!
درست دقت کنید: هر حیوان و حشره ای برای خود خانه و لانه ای دارد اما هیچ یک از این خانه ها به سستی خانه عنکبوت نیست. اصولا خانه باید دیوار و در و سقفی داشته باشد و صاحب آن را از حوادث حفظ کند طعمه و غذا و نیاز های او را در خود نگاه دارد و بعضی از خانه ها سقف ندارند اما لااقل دیواری دارند یا اگر دیوار ندارند سقفی دارند اما لانه عنکبوت که از تعدادی تارهای بسیار نازک ساخته شده نه دیواری دارد، نه سقفی، نه دری، این ها همه از یک سو.

از سوی دیگر مصالح آن به قدری سست و بی دوام است که در برابر هیچ حادثه ای مقاومت نمی کند. اگر نسیم ملایمی بوزد تار و پودش را در هم میریزد! اگر چند باران برآن ببارد آن را متلاشی می کند! کمترین شعله ی آتشی به آن برسد نابودش میسازد! حتی اگر گرد و غبار برآن بنشیند پاره پاره می شود و از سقف خانه آویزان میشود .
معبودهای دروغین این گروه «مشرکان» نیز نه سودی دارند و نه زبانی، نه مشکلی را حل می کنند و نه در روز بیچارگی پناهگاه کسی هستند. کسانی که غیر خدا را تکیه گاه خود قرار دهند تکیه آنها بر تار عنکبوت است.

تخت و تاج فرعون ها، اموال بی حساب قارون ها، قصر ها و گنج های شاهان، همه مانند تارهای عنکبوت است. بی دوام، سست، غیر قابل اعتماد و ناپایدار در برابر طوفان حوادث؛ ولی آن ها که بر ایمان و توکل بر خدا تکیه می کنند تکیه بر سد پولادین دارند.
گفتیم که آیه شریفه مشرکان را که غیر خدا سرپرست و ولی برای خود گرفته اند به عنکبوت تشبیه نموده است که خانه ی بسیار سست برای خود بنا میکند که جز اسم، هیچ یک از خواص خانه را ندارد زیرا خانه برای این ساخته می شود که صاحبش را از گرما و سرما حفظ کند اما خانه عنکبوت هیچ یک از این خاصیت ها را ندارد همانطور که معبود های دروغینی که مشرکین آن ها را ولی خود گرفته اند تنها ولایت اسمی دارند و هیچ یک از خواص ولایت را در بر ندارند، نه نفعی می رسانند نه ضرری.

منظور از ولایت که بیان شد این است که: در این آیه به جای «آلهه» از «اولیاء» استفاده شده زیرا اصولا داعی مشرکان در پرستش خدایان مساله ولایت است.مشرکین می پنداشتند بتها در کار آن ها ولایت دارند و امور آنان را تدبیر می کنند خیر را به سوی آنان جلب نموده و شر را از ایشان دور می سازند و درباره ی آنان شفاعت می کنند.

منابع:تفاسیر المیزان،اطیب البیان،نمونه.


١١:٥٦ - پنج شنبه ١٨ آذر ١٣٩٥    /    عدد : ٦٥٤٤٤    /    تعداد نمایش : ١١٩


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




تقویم
اوقات شرعی
پیوندها
حضرت امام عصر (عج) فرمودند : ان استرشدت أرشدت ، و ان طلبت وجدت . اگر خواستار رشد و كمال معنوي باشي هدايت مي شوي ، و اگر طلب كني مي يابي . بحارالأنوار ، ج 51 ، ص 339